top
logo

Μαθητική Πύλη

Πανελλήνιο Σχολικο Δίκτυο

Διαδίκτυο

Ασφάλεια στο Διαδίκτυο

Cyberkids

 Υπουργείο Δημόσιας Τάξης & 

 Προστασίας του Πολίτη

Επισκέψεις στο Site

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterΣήμερα56
mod_vvisit_counterΧθές50
mod_vvisit_counterΑυτή την Εβδομάδα229
mod_vvisit_counterΑυτό το μήνα2627
mod_vvisit_counterΌλες τις ημέρες130352

We have: 34 guests online
Σήμερα : 28 Ιουν , 2017

Τοπική Ώρα

O καιρός

Βιβλίο επισκεπτών


ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΑΞΙΩΤΗΣ, Η ΑΝΝΑ ΤΟΥ ΚΛΗΔΟΝΑ PDF Εκτύπωση E-mail
Σάββατο, 27 Μάιος 2017 17:39

ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΑΞΙΩΤΗΣ, Η ΑΝΝΑ ΤΟΥ ΚΛΗΔΟΝΑ

Ο Διαμαντής Αξιώτης γεννήθηκε το 1942 στην Καβάλα, όπου και ζει σήμερα. Ήταν υπεύθυνος, επί σειρά ετών, των λογοτεχνικών περιοδικών ΣΚΑΠΤΗ ΥΛΗ και ΥΠΟΣΤΕΓΟ. Εξέδωσε τέσσερις ποιητικές συλλογές, δύο συλλογές διηγημάτων, ανθολογίες ποίησης και πεζογραφίας και τέσσερα μυθιστορήματα: Το ελάχιστον της ζωής του, 1999, Πλωτές γυναίκες, 2002, Μοιρασμένα χιλιόμετρα, 2004, Λάθος λύκο, 2010. Ποιήματα και πεζά του έχουν δημοσιευθεί σε διάφορα λογοτεχνικά περιοδικά, εφημερίδες και ανθολογίες. Είναι μέλος της Εταιρίας Συγγραφέων και συνεργάτης της Ελληνικής Ραδιοφωνίας.

ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ

αλαφροΐσκιωτη :ανόητη, επιπόλαιη, “αγαθιάρα”

καρτερούσαν:περίμεναν

η έρμη ( = έρημη) : η καημένη

το γρήγορο του επερχόμενου τυχερού: εννοεί ότι σύντομα θα ερχόταν η ώρα της να παντρευτεί

καταλάγιασαν (καταλαγιάζω) :ησύχασαν, σταμάτησαν

ιαχές: κραυγές, ενθουσιώδεις φωνές

τα μύρια όσα: ατελείωτα λόγια (κουτσομπολιά)

Όταν άρχισαν να τρέχουν το κατόπι της τα παιδιά : να τρέχουν πίσω της (κοροϊδεύοντάς την)

 

Ποιο σχήμα λόγου υπάρχει στα παρακάτω χωρία; Να εντοπίσετε στο διήγημα μία εικόνα.

 

σελ.27, 1η παρ.

εκεί που καρτερούσαν το ταξίδι κι η φυγή των κρυφών πόθων και των φυλακισμένων επιθυμιών, να δροσιστούν στο αεράκι της

μαγεμένης νύχτας”

 

σελ.28, 1η παρ.

Για να δει το πρωί, ... το ριζικό της το μαύρο και σκοτεινό”

 

σελ.28, 2η παρ.

Θυμάμαι μια φορά, τι καβγάς φούντωσε”

 

σελ.28, 3η παρ.

...οι φλόγες τους πήγαν ν’ αγκαλιάσουν τη γειτονιά”

 

σελ.28, 3η παρ.

να τη δούνε τ’ άστρα της εξαίσιας αυτής νύχτας “

 

σελ.29, 2η παρ.

ο Αναστάσης ο φιρφιρής ήταν που έριξε την ιδέα”

 

σελ.30, 1η παρ.

Κι έτσι η τσογλανοπαρέα, ... διαλύθηκε τη νύχτα εκείνη”

 

σελ.30, 3η παρ.

κι ο Θεός να βάλει το χέρι του από δω και πέρα”

 

σελ.30, 5η παρ.

η Άννα μας από κείνη τη μέρα και κάθε πρωινό, μετά, καλοντυμένη και στολισμένη φρεγάτα ... ξεκινούσε για ψωμί”

 

Εργασίες:

 

  1. Να εντοπίσετε στο διήγημα τρία χωρία, στα οποία ο συγγραφέας ορίζει το χρόνο της αφήγησης (ή χρόνο των γεγονότων).

    .............................................................................................................................................................................

    .............................................................................................................................................................................

    ............................................................................................................................................................................

 

  1. Σε ποιο σημείο ο συγγραφέας χρησιμοποιεί αναδρομική αφήγηση και σε ποιο πρόδρομη αφήγηση;

  2. Ποιο πρόσωπο αφηγείται την ιστορία; Πώς θα χαρακτηρίζατε τον αφηγητή και το είδος της εστίασης ;

  3. Ποιοι αφηγηματικοί τρόποι χρησιμοποιούνται στο διήγημα;

  4. Λαϊκές δοξασίες : η νοοτροπία, οι αντιλήψεις και οι τελετουργίες των απλών, αγράμματων ανθρώπων, οι οποίες δεν στηρίζονται σε λογικά επιχειρήματα. Μπορείτε να εντοπίσετε στο διήγημα κάποιες λαϊκές δοξασίες; Με ποιο θέμα / προσδοκία έχουν σχέση; Σήμερα οι πρακτικές αυτές έχουν απήχηση;

  5. Πώς αξιολογούσε ο συγγραφέας τη φάρσα κατά την παιδική του ηλικία και πώς κατά τα χρόνια της ωριμότητας; Πού, νομίζετε, οφείλεται η διαφορά; Στην ωριμότητα του συγγραφέα ή στην επίγνωση των τραγικών συνεπειών της φάρσας;

  6. Ποια ήταν η δραματική κατάληξη, όπως αναφέρεται στο εισαγωγικό σημείωμα, που είχε η “συνωμοσία’ των αγοριών την παραμονή εκείνη της γιορτής του Αϊ – Γιαννιού;

  7. Δώστε έναν τίτλο σε καθεμιά από τις θεματικές ενότητες του διηγήματος :

ΕΝΟΤΗΤΑ 1η (Ιούνιος μήνας………..και προκοπή): ...........................................................................................................

ΕΝΟΤΗΤΑ 2η (Είκοσι τρεις Ιουνίου …… με τόση γλύκα και παράπονο): ..................................................................

....................................................................................................................................................................................................

ΕΝΟΤΗΤΑ 3η (Πάντως…….τα παιδιά): ................................................................................................................................

 

Εξηγήστε γιατί το περιεχόμενο του διηγήματος είναι αυτοβιογραφικό:......................................................................

.......................................................................................... ................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

Χαρακτηριστικά διηγήματος

  1. Το διήγημα είναι σύντομο, έχει περιορισμένη έκταση.

  2. Η ιστορία που αφηγείται ένα διήγημα επικεντρώνεται συνήθως γύρω από ένα βασικό γεγονός, με ένα κεντρικό ήρωα.

  3. Έχει μία πλοκή, μικρό αριθμό χαρακτήρων, εκτυλίσσεται σ' ένα χώρο, καλύπτει σύντομη χρονική περίοδο.

  4. Έχει επίσης  κλιμάκωση αλλά συχνά τελειώνει απότομα και αφήνει το τέλος ανοιχτό και συνήθως δεν έχει φανερό τουλάχιστον ηθικό δίδαγμα.

ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ «ΚΛΗΔΟΝΑΣ»: Σύμφωνα με ορισμένους η λέξη «Κλήδωνας» προέρχεται από τη λέξη κλειδί που ανοίγει και κλείνει το κουτί τη τύχης. Ωστόσο, η σωστή προέλευσή της είναι από την αρχαία λέξη «κλήδων», που συναντάμε και στον Όμηρο. Κλήδων ονομαζόταν ο προγνωστικός ήχος, το μαντικό σημάδι και κατ’ επέκταση το άκουσμα προφητείας, ο συνδυασμός τυχαίων και ασυνάρτητων λέξεων ή πράξεων κατά τη διάρκεια μαντικής τελετής, πράγματα στα οποία αποδιδόταν προφητική σημασία.

Επισκεφτείτε τους συνδέσμους:

http://candia.wordpress.com/culture/cretan-traditions/klidonas/

http://paterikos.blogspot.gr/2012/06/24.html

και διαβαστε πληροφορίες σχετικές με το έθιμο του Αη Γιάννη του Κλήδονα (ιεροτελεστία γιορτής, ετυμολογία και ιστορική προέλευση του εθίμου)

 

 

Εργασίες παραγωγής γραπτού λόγου: (από 100 έως 200 λέξεις)

 

  1. Πώς σας φαίνεται το αστείο των αγοριών; Τι δείχνει η ενέργειά τους αυτή για τον τρόπο που μια κοινωνία αντιμετωπίζει τα πιο αδύναμα μέλη της;

  2. Ποιες σκέψεις κάνετε διαβάζοντας το τέλος του διηγήματος σχετικά με το σεβασμό που πρέπει να δείχνουμε στη διαφορετικότητα των άλλων;

  3. Πόσο εύκολα πιστεύετε θα έφτανε στη σύγχρονη κοινωνία μια γυναίκα στον παραλογισμό (τρέλα), επειδή δεν παντρεύτηκε; Τι έχει αλλάξει σήμερα για τις γυναίκες;

=====================================================================================

  1. Ξαναγράψτε την ιστορία της Άννας δίνοντας μια διαφορετική κατάληξη στις περιπέτειές της.

  2. Μπείτε στη θέση του αφηγητή (Διαμαντή), ο οποίος είναι ένα γειτονόπουλο της Άννας που δεν συμφωνεί με το αστείο που ετοιμάζεται να κάνει στην Άννα η “τσογλανοπαρέα” την παραμονή του Αϊ – Γιαννιού. Γράψτε το διάλογο του Διαμαντή με τον Αναστάση το φιρφιρή, τον “εμπνευστή” της φάρσας.

  3. Το βράδυ της γιορτής του Αϊ – Γιαννιού, μετά τα γεγονότα, ο νεαρός αφηγητής γράφει στο ημερολόγιό του για τα νέα της Άννας που συντάραξαν τη γειτονιά, για τις τύψεις που νιώθει για τη “συνωμοσία” της παρέας του και για το πώς θα μπορούσε να προστατέψει την αλαφροΐσκιωτη ‘Αννα.

  4. Γράψτε το γράμμα που θα έστελνε ο νεαρός αφηγητής στη μητέρα της Άννας, την Αγαθή, σπρωγμένος από τις τύψεις του προσπαθώντας να προλάβει τα χειρότερα.

 

bottom
top

Σύνδεση διαχειριστή



Αναζήτηση

Εκτεταμένη διαχείριση

 


bottom

Με την υποστήριξη του Joomla!. Designed by: Tribeca WordPress Theme  Valid XHTML and CSS.